Sammendrag
I tillegg til den sakrale sangen, har folkevisene og det vi i dag kaller populærmusikk, også vært viktige formidlere av den overjordiske, transcendente verden (Häger 2009). Denne artikkelen ser nærmere på sangdikteren Bob Dylans betydning som en slik formidler. Som Shakespeare har han integrert elementer fra gammel og ny tid, slik han også har blandet det folkelige med det høykulturelle, for å uttrykke en bevissthet om transcendent, kanskje guddommelig, mening (Hughes 2020, 146–148). Etter en kort innledning om Bob Dylan, diskuterer jeg begrepet «transcendens» opp mot religion, og evnen sang og musikk har til å frembringe transcendens. Jeg gjør videre rede for min autoetnografiske tilnærming. Hoveddelen består av refleksjoner om transcendens og religion rundt de to sangene Mr. Tambourine Man og Mother of Muses. Gjennom analysen identifiseres syv felles trekk ved de to sangene som knyttes til transcendens.
Dette verket er lisensiert under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Opphavsrett 2025 Rune Andreassen
