Sammendrag
Den amerikanske artisten Patti Smiths møte med Pier Paolo Pasolinis film Il vangelo secondo Matteo var en skjellsettende hendelse i hennes liv, men dette har ikke blitt fanget opp av forskere eller biografer. Jeg påviser at det er en nær sammenheng mellom Pasolinis opplevelse da han leste Matteusevangeliet, og Smiths tilsvarende erfaring da hun så Pasolinis film basert på det samme evangeliet. En annen viktig skikkelse i artikkelen er den franske poeten Arthur Rimbaud. Flere forskere har påpekt at han har vært en sentral inspirasjonskilde for Smith. I artikkelen bidrar jeg imidlertid med ny innsikt når det gjelder Smiths resepsjon av Rimbaud, ved å påpeke at den endret seg radikalt etter at hun hadde sett Pasolinis film. Jeg hevder dessuten at det som skjedde med Pasolini da han leste Matteusevangeliet og Smiths møte med Il vangelo secondo Matteo er gode eksempler på det den tyske sosiologen Hartmut Rosa kaller resonanserfaringer. Dette er erfaringer som er ukontrollerbare og som innebærer endring og nytenkning.
Dette verket er lisensiert under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Opphavsrett 2025 Robert W. Kvalvaag
