Tospråklig opplæring i Norge – en forskningsoversikt
NOA 1-2024 cover
pdf

Emneord (Nøkkelord)

tospråklig opplæring
politiske rammer
opplæringsmodeller
tospråklige lærere
skoleledelse

Hvordan referere

Ryen, E. (2024). Tospråklig opplæring i Norge – en forskningsoversikt. NOA - Norsk Som andrespråk, 40(1), 5–41. Hentet fra https://ojs.novus.no/index.php/NOA/article/view/2306

Sammendrag

Språkopplæring for minoritetsspråklige elever har vært del av norsk innvandrings- og skolepolitikk siden tidlig på 1970-tallet. Hovedvekten har vært lagt på tilpasset norskopplæring, men elevene har også hatt rett til språk- og fagopplæring på eget morsmål. Som forskning kan vise, har de politiske rammene for denne opplæringen vært under stadige endringer, omfanget av tilbudene til elevene har vært vekslende, og det har vært brukt ulike opplæringsmodeller. Noen skoler har lykkes rimelig godt med tospråklig opplæring innenfor de gitte rammene, men oftere har ikke elevene fått tilbud om tospråklig opplæring, eller opplæringen har vært mangelfull. Tospråklige lærere har hatt krevende arbeidsforhold. I denne artikkelen gis det en oversikt over forskning på tospråklig opplæring, både analyser av offentlige dokumenter og undersøkelser av undervisningspraksis. I tillegg er det en presentasjon av nåværende lovgiving, læreplaner og omfanget av undervisningen. Avslutningsvis omtales behov for videre forskning og for styrking av tilbudet om tospråklig opplæring.
pdf
Creative Commons License

Dette verket er lisensiert under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Opphavsrett 2024 Else Ryen