"Den dialogen du har, det er den som er opplæring."
PDF (Norsk Bokmål)

Keywords

Dialog
samtale
muntlig interaksjon
morsmål
flerspråklig støtte

How to Cite

Danbolt, A. M. V. (2020). "Den dialogen du har, det er den som er opplæring.": Læreres oppfatninger av muntlig samhandling med flerspråklige elever i naturfagundervisning. NOA - Norsk Som andrespråk, 36(2), 18. Retrieved from https://ojs.novus.no/index.php/NOA/article/view/1888

Abstract

Formålet med studien er å undersøke læreres oppfatninger av muntlig samhandling med flerspråklige elever i naturfagundervisningen. Dataene består av intervjuer, gruppesamtaler, refleksjonsnotater og spørreskjema fra fem norske naturfaglærere, og er hentet fra Nordforsk-prosjektet Inclusive Science Teaching in Multilingual Classrooms. Analysene viser at lærerne i denne studien oppfatter den muntlige dialogen med elevene som et av sine viktigste verktøy. De oppfatter morsmålet som støtte for elevenes læring, men de tar selv i liten grad flerspråklige ressurser i bruk. Det at samtalen står så sentralt for lærerne, kan være en av grunnene til at de oppfatter det som utfordrende når de ikke er i stand til å kommunisere på det språket elevene kan best. Dette påvirker også deres følelse av mestring og kontroll. Derfor verdsettes tospråklige lærere eller assistenter, fordi de er en bru i muntlig samhandling med elevene. Lærerne har imidlertid begrenset mulighet til å samarbeide med flerspråklig personale, og slike muligheter bør styrkes for å utvikle en flerspråklig didaktikk i naturfag.

PDF (Norsk Bokmål)
Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2020 Anne Marit Vesteraas Danbolt