Abstract
I denne artikkelen analyseres utvalgte trekk ved deskriptiv-analytiske tekster av
innvandrer-lærere som har vært lenge i Norge. Dette materialet sammenliknes
med tilsvarende tekster av en norskspråklig kontrollgruppe. I artikkelen
undersøker jeg bruken av eksplisitte uttrykk for logiske relasjoner (logiske
markører) mellom setninger. I utgreiende og argumenterende tekst vil en vente
å finne ganske utbredt bruk av slike uttrykk. Disse uttrykkene varierer både
når det gjelder betydning, rekkevidde i teksten, ordklassetilhørighet,
grammatisk funksjon og kompleksitet. Ofte inngår de i konstruksjoner som
stiller store grammatiske krav til språk-brukeren. Mitt hovedanliggende er så å
studere hvordan en gruppe innvandrere mestrer disse utfordringene. På
bakgrunn av funnene trekkes til slutt noen linjer til didaktiske spørsmål innen
norsk som andrespråk.
Â
[Artikkelen er innscannet og gjort søkbar med OCR. Feil kan forekomme.]
Forfattere beholder opphavsretten og gir tidsskriftet rett til første publisering av arbeidet. En Creative Commons-lisens (CC BY-SA 4.0)Â gir samtidig andre rett til å dele arbeidet med henvisning til arbeidets forfatter og at det først ble publisert i dette tidsskriftet.