Abstract
I artikkelen Betraktninger om lærebøker og lærebokforskning setter Turid Henriksen lærebokforskning og lærebøker i et tekst- og kommunikasjonsteoretisk perspektiv. Den kommunikasjonsmodellen hun bruker, er hentet fra den franske språkforskeren Chauraudeau, og Henriksen viser hvordan både samfunnet, fagfeltet og kommunikasjonspartnerne er medbeÂstemÂmende for den konkrete utformingen av en læreboktekst. Hun drøfter også det hun kaller lærebøkenes doble kommunikasjonssituasjon. Den første kommunikasjonssituasjonen dreier seg om forholdet mellom lærebokforfatteren og elever/lærere som brukere av boka, mens den andre handler om kommunikasjonen mellom de ulike brukerne av boka. Henriksen viser hvordan lærebokforskning kan ta utgangspunkt i ulike sider ved denne kommunikasjonsmodellen. De eksemplene Henriksen trekker fram i artikkelen, er i hovedsak hentet fra lærebøker i fremmedspråk, men disse har en klar overføringsverdi til lærebøker i andrespråksopplæringForfattere beholder opphavsretten og gir tidsskriftet rett til første publisering av arbeidet. En Creative Commons-lisens (CC BY-SA 4.0)Â gir samtidig andre rett til å dele arbeidet med henvisning til arbeidets forfatter og at det først ble publisert i dette tidsskriftet.