Åndehacking, demonutdrivelse og «the matrix»
DIN 1-2025 Cover
Artikkel (pdf)

Emneord (Nøkkelord)

medielogikk
medialisering
nyreligiøsitet
sjamanisme
Shaman Durek
sosiale medier

Sammendrag

I august 2024 giftet prinsesse Märtha Louise seg med Durek Verrett. Paret har lenge vært i medienes søkelys og vært gjenstand for kritikk, særlig på grunn av sin kommersielle nyreligiøse virksomhet. Durek Verrett har spesielt vakt oppmerksomhet i norsk presse, både for innholdet han deler på sosiale medier og for boka Spirit Hacking som ble utgitt i 2019. Denne artikkelen undersøker hvordan medielogikken til tradisjonelle nyhetsmedier, som VG, former måten de omtaler Verrett og hans nyreligiøse tilknytting på, samt hvordan Verrett selv bruker sosiale medier til å markedsføre sine produkter og kontrollere fortellinger om seg selv. Ved å benytte Stig Hjarvards tredelte medialiseringsteori om religiøse medier, journalistikk om religion og banal religion, belyser artikkelen hvordan kommersiell nyreligiøsitet kommer til uttrykk i ulike medier (Hjarvard 2012). Artikkelen fokuserer på Verretts merkevarebygging og hans bruk av Instagram til å skape et fellesskap blant sine følgere, kjent som «the Tribe». På den andre siden viser artikkelen hvordan norske nyhetsmedier kritisk vurderer og diskuterer Verretts kon­troversielle uttalelser og kommersielle nyreligiøsitet, og fremhever medienes rolle til å overvåke og kommentere religion.
https://doi.org/10.52145/din.2025.1.2444
Artikkel (pdf)
Creative Commons License

Dette verket er lisensiert under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Opphavsrett 2025 Marit Matthiessen