Sammendrag
I august 2024 giftet prinsesse Märtha Louise seg med Durek Verrett. Paret har lenge vært i medienes søkelys og vært gjenstand for kritikk, særlig på grunn av sin kommersielle nyreligiøse virksomhet. Durek Verrett har spesielt vakt oppmerksomhet i norsk presse, både for innholdet han deler på sosiale medier og for boka Spirit Hacking som ble utgitt i 2019. Denne artikkelen undersøker hvordan medielogikken til tradisjonelle nyhetsmedier, som VG, former måten de omtaler Verrett og hans nyreligiøse tilknytting på, samt hvordan Verrett selv bruker sosiale medier til å markedsføre sine produkter og kontrollere fortellinger om seg selv. Ved å benytte Stig Hjarvards tredelte medialiseringsteori om religiøse medier, journalistikk om religion og banal religion, belyser artikkelen hvordan kommersiell nyreligiøsitet kommer til uttrykk i ulike medier (Hjarvard 2012). Artikkelen fokuserer på Verretts merkevarebygging og hans bruk av Instagram til å skape et fellesskap blant sine følgere, kjent som «the Tribe». På den andre siden viser artikkelen hvordan norske nyhetsmedier kritisk vurderer og diskuterer Verretts kontroversielle uttalelser og kommersielle nyreligiøsitet, og fremhever medienes rolle til å overvåke og kommentere religion.
Dette verket er lisensiert under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Opphavsrett 2025 Marit Matthiessen