Endringer i representasjoner av Buddhisme
PDF

Emneord (Nøkkelord)

Norwegian textbooks
discourse
postcolonialism
Buddhism
the radical other
the significant other

Sammendrag

Denne artikkelen diskuterer representasjoner av buddhisme i et utvalg lærebøker i religionsfaget for gymnaset/den videregående skole fra perioden etter den andre verdenskrig og frem til i dag. Analysen av lærebøkene som ligger til grunn for diskusjonen, indikerer at samtidig som det har vært sterk tematisk kontinuitet i fremstillingen av buddhisme i denne perioden, er endringen i representasjonsperspektiv markant.1 Å analysere representasjonsperspektiver i lærebøker kan synliggjøre hvordan forutsetninger som normative føringer og tilgjengelig kunnskap kommer til uttrykk i fremstillinger av religioner. I artikkelen tas det i bruk et begrepsapparat fra det postkoloniale feltet for å vise hvordan buddhisme i de aktuelle lærebøkene har blitt fremstilt som den radikale andre tidlig i perioden, og som den signifikante andre senere i perioden. Følgende spørsmålsstillinger diskuteres: Hvordan fremstilles buddhisme i de utvalgte lærebøkene? Hvordan illustrerer forandringen i re­pre­sentasjonsperspektivet fremstillingen av buddhisme? Hvordan knytter læreboktekstene dimensjonene aktiv/passiv og negativ/ positiv til hverandre, og hvordan brukes disse dimensjonene i fremstillingen til verdiformidling og konstruksjonen av et "vi" som opposisjon til "den andre"?
PDF

Forfattere beholder opphavsretten og gir tidsskriftet rett til første publisering av arbeidet. En Creative Commons-lisens (CC BY-SA 4.0) gir samtidig andre rett til å dele arbeidet med henvisning til arbeidets forfatter og at det først ble publisert i dette tidsskriftet.