Abstract
Hva kan hende når den som skje-mater et spedbarn blir bedt om å ta pause og legge skjeen med litt grøt mellom seg og spedbarnet, og hva kan lytteren komme til å gjøre når den som snakker nøler litt? En fellesnevner for svar er hvordan en pause kan innby til annensentrert deltaking - stikkord for et nytt teoretisk rammeverk. Først blir det anlagt på noen tilfeller av delaktig munnåpning. Det oppviser noen studenter som ser opptak av en nyfødt som forbereder seg på å etterligne vid munnåpning. Og det viser en 11-md. gammel gutt som plukker opp skjeen og åpner sin egen munn samtidig som han mater omsorgsgiveren - som om han virtuelt tar del i den annens matinntak. Dernest blir det gitt eksempler på delaktighet i språklig forstand i form av setningsutfylling når den ene samtalepartneren tar en nølende liten pause. Dette er fra samtaler mellom eksperter på brannsikkerhet i skip, fra en veiledningssamtale med en mor med fødselsdepresjon, og fra samtaler mellom de Beauvoir og Sartre. Forekomstene er blitt identifisert ut fra en samtalemodell som foregrep ideen om mentalisering: Slike nølende pauser innbyr den som lytter til å bli virtuell med-forfatter av det den andre er i ferd med å si.Authors who publish with this journal agree to the following terms:
Â
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication, with the work 1 year after publication simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.