Engasjert etnografi Noen tanker om samfunnsvitenskapelig homoforskning og tradisjonen fra Chicagoskolen
PDF

Hvordan referere

Kristiansen, H. W. (2011). Engasjert etnografi Noen tanker om samfunnsvitenskapelig homoforskning og tradisjonen fra Chicagoskolen. Sosiologi I Dag, 41(2). Hentet fra https://ojs.novus.no/index.php/SID/article/view/1046

Sammendrag

Denne artikkelen forsøker å tydeliggjøre forbindelseslinjer mellom Chicago-skolen og samfunnsvitenskapelig homoforskning. Hva er det, nærmere bestemt, ved denne tradisjonen som har gitt næring til nyere homoforskning? Artikkelen tar utgangspunkt i den studien som regnes som den fremste klassikeren når det gjelder etnografiske nærstudier av seksuelle subkulturer, nemlig Laud Humphreys Tearoom Trade. I tillegg trekker jeg veksler på erfaringer og begreper fra mitt eget feltarbeidsbaserte forskningsprosjekt om eldre homofile menns livsløp og livsrom i Norge. Tearoom Trade ses i lys av tre karakteristiske trekk ved tradisjonen fra Chicagoskolen. Gjennom å vise hvordan denne studien både viderefører og overskrider tradisjonen fra Chicago-sosiologene, synliggjør artikkelen viktige utfordringer for forskere som utfører etnografiske nærstudier av seksuelle "avvikergrupper".
PDF

Authors who publish with this journal agree to the following terms:

 

  1. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication, with the work 1 year after publication simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
  1. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.