'De norske har det mer i seg …' Norsk kjønnslikestilling i skolen
PDF

Hvordan referere

Røthing, Åse. (2011). ’De norske har det mer i seg …’ Norsk kjønnslikestilling i skolen. Sosiologi I Dag, 41(3-4). Hentet fra https://ojs.novus.no/index.php/SID/article/view/1030

Sammendrag

Med utgangspunkt i en forståelse av "norsk kjønnslikestilling" som oppnådd og depolitisert, drøfter jeg i denne artikkelen eksempler på "likestillingssnakk" i skolekonteksten. Målet er ikke å drøfte likestilling i skolen generelt, men å diskutere noen konkrete fortolkningsrammer som tilbys i forlengelsen av denne spesifikke forståelsen av "norsk kjønnslikestilling". Jeg argumenterer for at kjønnslikestilling framstår som noe som "tilhører" etniske nordmenn kollektivt, og på denne bakgrunn kan kjønnslikestilling blant annet framstå som et spørsmål om personlig oppslutning, god vilje og humoristisk smak, så sant man kan godtgjøre at man er del av dette kollektivet. Samtidig gjør forestillingen om kollektiv norsk kjønnslikestilling at mangel på likestilling kan forvises til et kulturelt og religiøse felt som befolkes av de andres problematiske normer og praksiser.
PDF

Authors who publish with this journal agree to the following terms:

 

  1. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication, with the work 1 year after publication simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
  1. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.