Norsk medieforskning i sosiologiens første år
PDF (Norsk Bokmål)

How to Cite

Slaatta, T. (2010). Norsk medieforskning i sosiologiens første år. Sosiologi I Dag, 40(4). Retrieved from https://ojs.novus.no/index.php/SID/article/view/974

Abstract

Da sosiologisk forskning ble etablert i Norge på slutten av 1940-tallet var analyser av medier og massekommunikasjon et helt sentralt forskningsområde i den nye amerikanske, empiriske sosiologien man søkte kontakt med. Området var i tillegg aktualisert både i Arne Næss' vitenskapsteoretiske orienteringer og alment forstått som premiss for politikk og samfunnsliv både før og under krigen. Men i den tidlige problemorienterte samfunnsforskningen i Norge fikk ikke analyser av massekommunikasjonens effekter en sentral rolle. Ved Institutt for samfunnsforskning og Institutt for sosiologi ble det i stedet valgforskning, studier av politisk utvikling i Europa, freds- og konfliktforskning og arbeidslivsforskning som fikk dominere. Først med Stein Rokkan og Johan Galtung fikk norsk mediesosiologi sine "founding fathers". Artikkelen ser nærmere på disse første årene i "mediesosiologiens" norske historie og analyserer hvilke muligheter og impulser det norske forskningsmiljøet hadde mht til forskning på medier og massekommunikasjon i etterkrigstiden.
PDF (Norsk Bokmål)

Authors who publish with this journal agree to the following terms:

 

  1. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication, with the work 1 year after publication simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
  1. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.