Abstract
Mange organisasjoner har bygget ned hierarkiet og innført en teambasertorganisasjonsform. Dette stiller store krav til medarbeidernes evne til å orga-nisere sitt eget arbeid. "Selvledelse" er dermed blitt et sentralt begrep i orga-nisasjons- og ledelseslitteraturen. De rådende teorier om selvledelse fremstårimidlertid som mangelfulle på enkelte områder. Teoriene er individfokuserteog fanger dermed ikke opp hva slags selvledelse som kreves i den omfattendesamhandlingen som medarbeiderne i flate, lagbaserte organisasjoner måinngå i. Artikkelen presenterer en studie av medarbeidersamhandling iOljedirektoratet. Ved å fremheve den gjensidige avhengigheten og påvirk-ningen som finner sted i medarbeidersamhandling, blir de interaksjonelleaspektene ved selvledelse tydeliggjort. Det blir klart at selvledelse kreverinteraksjonelle og komplementære ferdigheter. Studien viser altså at derådende teorier om selvledelse må suppleres med innsikter fra samhandlings-teori i tradisjonen fra Erving Goffman.Authors who publish with this journal agree to the following terms:
Â
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication, with the work 1 year after publication simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.