Abstract
I kulturpolitikkens norske historie anvendes begrepet "Âære"Â særlig i to sammenhenger. Vi møter det i betegnelsen av statens kunstnerlønn som æreslønn i perioden 1863 til 1973 (Solhjell 2005a og b; Solhjell & Dahl 2013 ), og i kunstnerorganisasjonenes æresretter i 1945. Men ære påberopes også i vår egen tid, når det takkes for den ære som er vist ved tildeling av priser eller andre utmerkelser. I denne kommentaren diskuterer jeg forholdet mellom ære og kunstnerisk anerkjennelse, i ulike faser i norsk kulturpolitikk.Authors who publish with this journal agree to the following terms:
Â
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication, with the work 1 year after publication simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.