Abstract
Denne artikkelen diskuterer analytiske redskaper som kan gripe narrative livsprosjekter - knyttet til kjønn, klasse og etnisitet - i det senmoderne samfunnet. Artikkelen presenterer to feministiske teoribidrag som kombinerer Giddens' selv-refleksivitetsbegrep med henholdsvis psykoanalytiske og Bourdieu-inspirerte teorier om emosjonelle og kroppsliggjorte motivasjoner. Jeg argumenterer for at de på hver sin måte åpner for å gripe hvordan dype motivasjoner og innsosialiserte praksiser spiller sammen med, eller brytes mot, nye diskurser i det senmoderne samfunnet. Disse bidragene får imidlertid ikke tak i det nye som skapes i spenningen mellom tilhørighet og økt refleksivitet. Et hovedanliggende i denne artikkelen er å vise at Ricoeurs narrative teori og hans begrep om en produktiv distanse kan tilby et fruktbart grep i denne sammenheng. Jeg argumenterer for at Ricoeurs tilnærming gjør det mulig å gripe narrative livsprosjekter og subjektivitetsformer som verken kan reduseres til det vi kommer fra eller det vi går til, men som nettopp får næring fra den spenningen som oppstår mellom tilhørighet og refleksiv distanse.Authors who publish with this journal agree to the following terms:
Â
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication, with the work 1 year after publication simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.