Stein Bråten: Dialogens speil i barnets og språkets utvikling.Spørsmål: Hva er det motsatte av akademisk dusinvare? Svar: Stein Bråten. Han er en eklektisk, uklassifiserbar og gjennomført snodig professor (i ordets beste mening) som følger sine int
PDF

Hvordan referere

Eriksen, T. H. (2008). Stein Bråten: Dialogens speil i barnets og språkets utvikling.Spørsmål: Hva er det motsatte av akademisk dusinvare? Svar: Stein Bråten. Han er en eklektisk, uklassifiserbar og gjennomført snodig professor (i ordets beste mening) som følger sine int. Sosiologi I Dag, 38(1). Hentet fra https://ojs.novus.no/index.php/SID/article/view/959

Sammendrag

Spørsmål: Hva er det motsatte av akademisk dusinvare? Svar: Stein Bråten. Han
er en eklektisk, uklassifiserbar og gjennomført snodig professor (i ordets beste
mening) som følger sine intuisjoner uavhengig av moteretninger. Bråten interesserte
seg tidlig for kommunikasjon, noe som avstedkom den enkle, elegante og
uhyre anvendelige modellmaktteorien, klekket ut allerede rundt 1970 og presentert
i større format i Modeller av menneske og samfunn (1981). Et par år senere
skrev han Dialogens vilkår i datasamfunnet (1983), en bok som var minst ti år
forut for sin tid, og som kan leses med utbytte den dag i dag (og det er ingen liten
prestasjon, tatt i betraktning hva datasamfunnet var den gangen sammenlignet
med hva det er nå!). De siste par tiårene har Bråten hovedsakelig konsentrert seg
om spedbarnforskning, noe som har brakt ham til dels langt bort fra sosiologiens
tradisjonelle kjerneområder, men samtidig i direkte befatning med grunnleggende
spørsmål som ligger til grunn for all sosialteori og samfunnsforskning,
nemlig spørsmål som har å gjøre med menneskets vesen.
PDF

Authors who publish with this journal agree to the following terms:

 

  1. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication, with the work 1 year after publication simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
  1. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.