ââ¬â¢De norske har det mer i seg ââ¬Â¦Ã¢â¬â¢ Norsk kjønnslikestilling i skolen

Åse Røthing

Sammendrag


Med utgangspunkt i en forståelse av ââ¬Ânorsk kjønnslikestillingââ¬Â som oppnådd og depolitisert, drøfter jeg i denne artikkelen eksempler på ââ¬Âlikestillingssnakkââ¬Â i skolekonteksten. Målet er ikke å drøfte likestilling i skolen generelt, men å diskutere noen konkrete fortolkningsrammer som tilbys i forlengelsen av denne spesifikke forståelsen av ââ¬Ânorsk kjønnslikestillingââ¬Â. Jeg argumenterer for at kjønnslikestilling framstår som noe som ââ¬Âtilhørerââ¬Â etniske nordmenn kollektivt, og på denne bakgrunn kan kjønnslikestilling blant annet framstå som et spørsmål om personlig oppslutning, god vilje og humoristisk smak, så sant man kan godtgjøre at man er del av dette kollektivet. Samtidig gjør forestillingen om kollektiv norsk kjønnslikestilling at mangel på likestilling kan forvises til et kulturelt og religiøse felt som befolkes av de andres problematiske normer og praksiser.

Fulltekst:

PDF

Innkommende lenker

  • Det er p.t. ingen innkommende lenker.


Creative Commons-lisens

Innholdet på dette nettstedet er lisensieret under en Creative Commons Navngivelse-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal lisens.