Margareth Sandvik og Marit Spurkland: <i>Lær meg norsk før skolestart! Språkstimulering og dokumentasjon i den flerkulturelle barnehagen</i>
PDF ()

Hvordan referere

Gjervan, M. (2019). Margareth Sandvik og Marit Spurkland: <i>Lær meg norsk før skolestart! Språkstimulering og dokumentasjon i den flerkulturelle barnehagen</i>. NOA - Norsk Som andrespråk, (2). Hentet fra http://ojs.novus.no/index.php/NOA/article/view/1714

Sammendrag

<i>Lær meg norsk før skolestart!</i> og <i>Språkpermen</i> er en fagbok og et kartleggingsverktøy som mange førskolelærere har ventet på. Mange barnehagefolk har hørt om prosjektet <i>Lær meg norsk før skolestart!</i> som har vært gjennomført i Bjerke bydel i Oslo fra 2001 til 2006, i samarbeid med bokens forfattere Sandvik og Spurkland fra Høgskolen i Oslo. Kartlegging av barns språklige ferdigheter, og flerspråklige barn i særdeleshet, har de siste årene blitt en utbredt praksis i norske barnehager. Mange kommuner pålegger barnehagene å gjennomføre kartlegging, og ifølge Rambølls rapport om <i>Kartlegging av språkstimulering og språkkartlegging i kommunene</i> (2008) har over 90 % av alle kommuner tiltak for kartlegging av barns språk. Når vi samtidig vet at mange barnehager er spesielt opptatt av å kartlegge flerspråklige barns (norsk)språklige kompetanse, er det viktig at det utvikles materiell som er spesielt tilpasset disse barna.
PDF ()

Forfattere beholder opphavsretten og gir tidsskriftet rett til første publisering av arbeidet. En Creative Commons-lisens (CC BY-SA 4.0)  gir samtidig andre rett til å dele arbeidet med henvisning til arbeidets forfatter og at det først ble publisert i dette tidsskriftet.