FRA GUD VIA SYMBOL TIL OVERMENNESKELIG AGENT

Håkon Tandberg

Sammendrag


Den såkalte ildkulten i zoroastrismen har fascinert utenforstående helt siden de første greske historikerne, med Herodotus i spissen. Ilden, med tiden plassert i et spesielt ildtempel, har både blitt tolket som en ââ¬Âgudââ¬Â, og et symbol på ââ¬Âgudenââ¬Â (Ahura Mazda). Bakteppet for den empiriske analysen av tempelilden i kontemporær zoroastrisme, er diskusjonen om utfordringene knyttet til det religionsvitenskapelige vokabularet relatert til ââ¬Âguderââ¬Â. Det begrensede potensialet til ââ¬Âguderââ¬Â som kryss-kulturell kategori blir diskutert, og illustrerer blant annet nødvendigheten av en mer inkluderende, og mindre kulturspesifikk overordnet kategori. ââ¬ÂOvermenneskelige agenterââ¬Â blir foreslått som mulig løsning, og for å teste applikasjonsverdien blir den anvendt som en analytisk kategori på det empiriske fenomenet. På den måten får vi et nytt blikk på de parsiske zoroastrienes forestillinger om ilden; som mulig deltaker i sosiale relasjoner.

Fulltekst:

PDF

Innkommende lenker

  • Det er p.t. ingen innkommende lenker.


ISSN 2387-6735

Creative Commons-lisens

Innholdet på dette nettstedet er lisensieret under en Creative Commons Navngivelse-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal lisens.