Populærmusikkens vei inn i Den norske kirke

Anne Haugland Balsnes

Sammendrag


Den moderne populærmusikken har, fra 1950-tallet og fremover, gått fra å være utestengt fra gudstjenestelivet i Den norske kirke, til å bli anerkjent som offisiell gudstjenestemusikk i forbindelse med den siste gudstjenestereformen. I denne artikkelen drøftes hvordan utviklingen har foregått og hvordan den både begrunnes og argumenteres mot. Artikkelen bygger både på historisk litteratur og på materiale fra undersøkelsen Liturgi i bevegelse, som er en kartlegging av gudstjenestereformen.

Emneord (Nøkkelord)


Den norske kirke; gudstjenestemusikk; populærmusikk; gudstjenestereform

Fulltekst:

PDF

Innkommende lenker

  • Det er p.t. ingen innkommende lenker.


ISSN 2387-6735

Creative Commons-lisens

Innholdet på dette nettstedet er lisensieret under en Creative Commons Navngivelse-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal lisens.